Секретаріат ЄЕС: потрібен перехід на фінансове ПСО, реформа ціноутворення для населення і зняття обмежень для генерації

Джерело: Энергореформа, 25.08.2020 
Секретаріат Європейського Енергетичного співтовариства звернувся до Міністерства енергетики України та енергорегулятора (НКРЕКУ), з проханням скасувати до кінця року дію постанови про покладання спеціальних зобов'язань на ринку електричної енергії і перейти до впровадження фінансової моделі ПСО.
"Ми просимо НКРЕКУ і Міністерство енергетики забезпечити, щоб термін дії постанови про ПСО закінчився не пізніше кінця 2020 року і не подовжувався далі. У липні 2020 року Секретаріат розробив і представив Міністерству енергетики та НКРЕКУ проект, що містить фінансове ПСО, яке ми готові обговорити надалі разом з іншими національними та міжнародними зацікавленими сторонами", - йдеться в листі директора Секретаріату ЄЕС Янеза Копача. Лист адресовано т.в.о. міністра енергетики Ользі Буславець, голові НКРЕКУ Валерію Тарасюку з копією прем'єр-міністру України Денису Шмигалю.
При цьому Секретаріат пропонує НКРЕКУ і Міністерству енергетики разом з ним працювати над проектом фінансового ПСО, відзначаючи, що ця робота повинна супроводжуватися реформуванням ціноутворення для населення і бути націленою на захист уразливих споживачів.
Звертаючи увагу на останні зміни до постанови про ПСО, чиновники Секретаріату ЄЕС просять скасувати норму про встановлення мінімальної ціни продажу на оптовому ринку електричної енергії НАЕК "Енергоатом" і ПрАТ "Укргідроенерго", формула визначення якої закладена в постанові про внесення змін до механізму ПСО (постанова КМУ № 694 від 5 серпня зі змінами згідно з постановою від 19 серпня 2020 року).
"Формула, яка включена в параграф 9 постанови про ПСО з внесеними до нього поправками, наділяє КМУ повноваженнями регулювати також ціну на електроенергію для Енергоатому і  Укргідроенерго під час продажу на всіх сегментах цього ринку. Важко зрозуміти, як таке втручання у формування цін на генерацію може бути виправдано метою принести користь домашнім споживачам", - підкреслюють в Секретаріаті ЄЕС. За його оцінкою, це є порушенням правил Енергетичного співтовариства і, отже, міжнародних зобов'язань України.
Чиновники Секретаріату зазначає, що, встановлюючи мінімальну ціну, постанову про ПСО обмежує можливості генерації продавати частину свого портфеля за найбільш вигідною ціною і, отже, компенсувати збитки, понесені відповідно до постанови про ПСО.
"Це перехресне субсидування дискримінаційним чином нав'язується компаніям, які в минулому вже страждали від погано спланованого ринку, орієнтованого на "Гарантованого покупця". Мінімальна ціна також піднімає ринкові ціни вище рівня, який міг би бути досягнутий, і, отже, змушує інших споживачів платити за ПСО", - роз'яснюють в Секретаріаті.
Постанова також не вирішує проблему гострої потреби в реформуванні ціноутворення, особливо на роздрібному ринку, підкреслює Секретаріат ЄЕС, уточнюючи, що ціна на поставки ресурсу для домашніх господарств повинна в кінцевому підсумку гарантувати покриття витрат постачальників і виробників на забезпечення споживачів в рамках ПСО.
"Той факт, що ціна, встановлена для Енергоатому на рівні 10 грн/МВт-год при продажу електроенергії "Гарантованому покупцеві", не покриває експлуатаційні та інвестиційні витрати Енергоатому, може негативно вплинути не тільки на ринок, але в кінцевому підсумку на безпечну роботу атомних електростанцій", - акцентують в Секретаріаті. Називаючи безпечну експлуатацію АЕС безумовним пріоритетом, Секретаріат також наполягає на вирішенні питання заборгованості, що накопичилася "ГарПока" перед Енергоатомом.
Крім цього, Секретаріат звертає увагу, що постанова про ПСО тягне фінансові ризики для ДП "Гарантований покупець" у випадках, коли постачальники універсальних послуг невірно прогнозують рівень споживання електроенергії домашніми господарствами.

Читай також

Архів